Monday, April 19, 2010

محبوبیت

جدیدا نتایج نظر سنجی ای منتشر شده است که در آن محبوبیت 28 کشور جهان بررسی شده است. (1و 2)

ایران در این نظرسنجی کمترین محبوبیت را داشته است. نگرش مثبت نسبت به ایران در سال گذشته 4 درصد سقوط کرده است که احتمالا به وقایع سال گذشته مربوط می شود. کشورهایی که نسبت به ایران نگرش مثبت داشته اند به مکزیک و پاکستان محدود شده است و در سایر کشورها مردم دیدگاهی منفی نسبت به ایران داشته اند. نکته ای که قابل تامل است این است که سقوط محبوبیت ایران در کشورهای مسلمان نیز اتفاق افتاده است.

با توجه به نمودار، افزایش محبوبیت آمریکا در سال های اخیر چشم گیر است و بخشی از آن می تواند به انتخاب اوباما به ریاست جمهوری مربوط شود.

6 comments:

مهم نیست said...

سلام
اصولا بنظر من محبوبیت مهم نیست...
چرا؟
ببینید مثلا بنده بعنوان یک نویسنده و یک وبلاگ نویس و یک وبلاگ خوان یک بار شما را اتفاقی دیدم و اتفاقا از وبلاگ شما خیلی خوشم آمده است...پست ها بسیار روشن و شیوا و با زاویه دیدی جذاب و تا حدودی متفاوت تنظیم شده اند...از نظر نگارش هم خیلی دقت میکنید...از خیلی از وبلاگ نویس ها هم دنیا دیده تر هستید...خیلی تند تند هم آپ میکنید و ارتباط را با مخاطب حفظ میکنید...تحصیلکرده هم هستید و وبلاگ تحصیلکرده ها برای تحصیلکرده ها جالب تر است...حالا یه کم گرافیک بلاگتان ضعیف است
اما دلیل نمیشود اینهمه کم خواننده باشید...یعنی بنظر من شما همه شرایط یک محبوبیت بلاگی گسترده را دارید اما پر خواننده و پر مخاطب نیستید...چرا؟ فکر میکنم دلیلش این است که اطرافیانتان با زبان مادری شما آشنا نیستند یا بعبارتی شما در بین اطرافیانتان بیگانه اید...خوب همه اینها را گفتم که این را بگویم که محبوبیت یک شاخص اصیل نیست...محبوبیت تحت تاثیر تبلیغات و تحرکات گروهی و ...قرار دارد
کشور ما هم در یک ایزولاسیون به لحاظ خط مشی قرار گرفته است...خیلی ها زبان این دموکراسی و زبان این سیاستمداران البته تا حدودی مغرق و تا حدودی تند رو را نمیفهمند...تبلیغات هم که جای خود...
بنظر من همان مکزیک و پاکستان هم بیجا کردند کشوری را که در بوق و کرنای جهانی تهدید امنیت عالم و داعیه
دار نابودی جهان با بمب اتمی معرفی میشود محبوب دانستند...

Nami said...

Salam,
What about EU? What have they done form 08 to 10???

hamid said...

نمودار جالبي بود. صعود آمريكا و نزول ايران خوب خيلي طبيعيه. سقوط خيلي زياد چين واسم جالبه. فكر مي كني تخت تاثير به تسلط بازارهاي دنيا توسط چيني ها باشه؟ تحليل داري يا ديدي رو اين موضوع؟

navid said...

آقا یا خانوم "مهم نیست": ممنون از کامنت. محبوبیت بلاگ نویس با محبوبیت یک کشور فرق دارد. محبوبیت کشور تاثیر مستقیم بر زندگی اون کشور و مردم اش می ذاره.. مثلا مسخره است که من این جا کار پیدا نکنم چون ایرانی ام.. این برای دوستای زیادی اتفاق می افته.. یا مطلوبیت کالای ایرانی هم کم می شه و خارجی ها کمتر می خرند... الی آخر..

نامی و حمید: نمی دونم.. می شه همین جوری حدس هم زد.. ولی ایده ای ندارم.

مهم است! said...

سلام
میدانم تفاوت دارد...میدانم...
بحث من هم بر سر ریشه های محبوبیت و عدم محبوبیت بودو بحث بر سر عوارضش نبود
و منظور من از این آنالوژی دست و پا شکسته این بود که ممکن است دلایل محبوبیت منطقی و اصیل نباشند و همان تفاوت تقریبا همیشگی واقعیت و حقیقت...

باد صبا said...

سلام
دستتون درد نکنه خیلی جالب بود. البته منابعی که آدرس دادید فیلتر بودند و من نتونستم ببینمشون.
ولی در مورد بحثتون با این آقا یا خانم مهم نیست که به نظر من اسم مهمه. چون بدون اسم ارتباط سخته.
حق با شماست .
ولی از نظرتون می خواهید چه نتیجه ای بگیرید. بالاخره ایران توی همین کره خاکی هست. نمیشه هم برش داشت و برد توی یه سیاره دیگه.
در نتیجه همین معیار های غیر منطقی هم مهم هستند.