Sunday, March 14, 2010

درس و مشق و تدریس و تمشیق!

این چند روز آخر هفته روزهای خوبی بوده. اول این که پروپوزال تزم را مقداری اصلاح کردم و آماده کردم تا بعد از مشورت با یک انگلیسی زبان به کمیته ام برای ارائه نظر بدهم. خلاصه مقاله ام را برای کنفرانس سیاستگذاری آماده کردم. و شروع به کار بر روی مقاله سوم ام کردم.

درس دادن هم خوب پیش می رود. نمره های بچه ها را دادم. یک مختصر نموداری هم بردم که نمره ها کمی تغییر کند و نمره ای زیر 60 نداشته باشم. میانگینم هم حدود B است. نمره های پروژه شان هم کمی بهتر از امتحان شد. برای هر کسی هم، کلی، کامنت نوشتم. بچه ها کامنت های فردی را دوست دارند.

برای تفریح (فان!) دارم به این فکر می کنم چگونه باید یک کلاس طراحی شود که "بار" دانشجویان متعادل باشد. برای این کار دارم فکر می کنم اصولا چه چیزهایی "بار" ایجاد می کند.

مثلا ساده اش این است که درس ها که انباشته می شود یادگرفتن آن ها در زمان محدود سخت تر می شود و با دقت کمتری درس ها تمرین می شوند.
یا
وقتی درس ها انباشته می شود و در منزل درس ها را مرور نمی کنند، در یادگرفتن درس جدید در کلاس - که بر اساس مباحث قبلی است - به مشکل می خورند که این امر باعث می شود کار خودشان در خانه برای مرور درس هایی که داده شده سخت تر شود (چون در کلاس آن ها را نفهمیده اند)
اگر موضوعات دیگری به نظرتان می رسد بگویید.. در مورد این که اصولا چرا درس های کلاس ها را نمی توانیم خوب یاد بگیریم و چرا همیشه با نزدیک شدن به پایان ترم اوضاع خراب تر می شود.

4 comments:

Anonymous said...

جالب بود - عشقتان پاینده باد


موفق باشید
ثانیه
sanye.blogfa.com

havij said...

به نظر من جواب خیلی ساده است. خیلی ها از جمله خود من به علت نداشتن انضباط شخصی در طول ترم درس نمی خونند چون فشاری بر اونها نیست. اما مثلاً استادی داشتیم که هر جلسه کوییز می گرفت یا حداقل بلوف می زد که کوئیز می گیره! یکی از معدود درس هایی که در طول ترم خوب خوندم همون بود

افرا said...

سلام نوید!خوبی؟
تجربه های دانشجویی و معلمی ام نشان می دهد که چند نگته مهم است:
1-باید یک تعادلی بین آنچه می گویی،تمرینی که میدهی، امتحانی که می گیری و نمره ای که می دهی برقرار باشد!چیزی که در شریف خیلی تجربه اش نکردیم!لااقل من تجربه اش نکردم.در خیلی از درسها تلاشت با خروجی ات که نمره باشد در توازن نبود.استادی که به نظرم این را خیلی خوب می دانست دکتر درگاهی بود
2- نمره را به شیوه های مختلف در طول ترم تقسیم کردن، هم آدم را وادار به درس خواندن ریزه ریزه میکند و هم استرس شب امتحان را کاهش میدهد.این تقسیم نمره به شیوه بعضیها(!)فقط تمرین تحویلی نیست،چون آن هم کپ زدن دارد و وقت زیاد می خواهد.ضمن آنکه دانشجوئی ممکن است نگارشش قوی نباشد-مخصوصا در درسهای مدیریتی-ولی خطابه خوبی داشته باشد، یا در تیمی اش ایده زن خوبی باشد...
تقسیم نمره باید کوییز باشد، تمرین گروهی سرکلاس،ارائه مطلب، تمرین فردی تحویلی،....
در این مورد هم دکتر لطیفی کلاس خوبی داشت

navid said...

به به، سلام بر افرای عزیز..

موافقم. نکته های خوب و جالبیه.. یک نکته دیگه هم اینه که استاد نباید هی دسته کلیدش رو وسط درس دادن بالا پایین بندازه و بره رو اعصاب شنونده!
.