Monday, September 13, 2010

چگونه یک مسئله تحقیق در حوزه مدیریت عمومی و سیاستگذاری پیدا کنیم؟ روش "خیلی آکادمیک"

این متن ایمیلی بود که پارسال به یکی از دوستان زدم. الان در آرشیو کامپیوتر دیدم و گفتم شاید دوستان دیگری هم علاقه مند باشند به این موضوع. سوال در مورد این بود که روی چه موضوع تحقیقاتی در حوزه مدیریت استراتژیک سازمان های دولتی یا سیاستگذاری دولتی بهتر است کار کرد و آیا من موضوع خاصی را پیشنهاد می کنم یا نه. من به جای جواب به این سوال سعی کردم فرآیند "خیلی آکادمیک" پیداکردن یک سوال تحقیقاتی را ترسیم کنم. می گویم "خیلی آکادمیک" برای این که این روش اصولا به جای این که از "مشکل" شروع کند، از "ادبیات موضوع" شروع می کند. لزوما بهتر از آن روش دیگر نیست، ولی به نظر من برتری های قابل توجهی دارد. یک برتری اش این است که صبر و جدیت شما را می آزماید!

----------------------------------------------------------------

سلام. ممنون از ایمیل.

"برنامه ریزی استراتژیک سازمان دولتی" و "سیاستگذاری دولتی" و "مدیریت سازمانی دولت" مقوله های نزدیک به هم هستند که گاه تفکیک شان هم سخت است. ضمن این که خودشان هم مقوله های گسترده هستند. من این جا یک تمرین خوب انجام دادم که خیلی برایم آموزنده بود. هدفش پیدا کردن موضوع خوب برای تحقیق بود. به شما هم توصیه می کنم این کار را انجام بدهید.

1- سه ژورنال برتر حوزه ای که علاقه کلی به آن داشتم را انتخاب کردم.

2- خلاصه مقاله (فقط خلاصه) مقالات چهارسال گذشته شان را خواندم. (حدودا 400 تا خلاصه مقاله).

3- از بین آن ها 10 مقاله که برایم جالب بود را تا انتها خواندم.

4- 5 تایش را انتخاب کردم و به استادم نشان دادم و با هم صحبت کردیم.

5- یکی را به عنوان حوزه مورد علاقه انتخاب کردم.

این کار کلا 10 روز از من وقت گرفت. و دید خوبی داد. و منطقش هم این بود که باید موضوع مورد علاقه ام به قدر کافی داغ باشد که در چهارسال گذشته در موردش به اندازه کافی مطلب نوشته شده باشد.

من قدم اول را برای شما انجام می دهم (معرفی سه نشریه) و شما در صورت تمایل می توانید مراحل بعدی را ادامه بدهید. لینک های زیر سه نشریه مهم در زمینه مدیریت و سیاستگذاری دولتی است. روی این لینک ها تک تک کلیک کنید و چهار سال گذشته را ورق بزنید و ده تا مقاله را انتخاب کنید. این باعث می شود که هم دیدی نسبت به گسترده بودن حوزه پیدا کنید و هم تمرکز ایجاد کنید.

1. The Journal of Public Administration Research and Theory

2. Journal of Policy Analysis and Management

3. International Public Management Journal

در مورد متدولوژی هم متدولوژی های کمی و کیفی مختلفی وجود دارد که احتمالا بعد از دیدن این مقاله ها ایده ای می گیرد که از چه نوع متودی بیشتر خوشتان می آید. به صورت همزمان می توانید به یک سازمان ایرانی هم فکر کنید و اگر هم دسترسی به داده های سازمان خاص دولتی دارید حوزه را کم کم محدودتر کنید.

2 comments:

Ali said...

آقا سالم

من دقیقا الان درگیر همین کار هستم.

یک زحمتی داشتم.

اگر میشود بفرمایید که چه جوری می‌شه رتبه یا رنکینگ یک ژورنال را فهمید؟ شما قبلان اشاره کرده بودید که رنکینگ SDR رفته بالا ولی‌ من سر در نیاوردم چجوری اندازه میگیرین. دنبال ژورنال‌های معتبر با گرایش Mamagement, System Dynamics, Information Technology هستم. غیر از SDR که دسترسی دارم.

navid said...

salaam - you should look at the "impact factor". Though some people don't believe that's a good measure for comparing different journals, it is the only available measure. Sometimes you can find the impact factor of different journals by simple searching... There are also some data bases that provide impact actors. I don't have access to those websites.